zwangerschapsklachten

Tijdens je zwangerschap vinden in relatief korte tijd enorme veranderingen plaats in je lichaam. Die veranderingen gaan vaak niet ongemerkt voorbij.. We hebben de de meest voorkomende ongemakken even op alfabetische volgorde gezet, met tips om ze wat draaglijker te maken.

Aambeien

Het hormoon progesteron zorgt voor verslapping in de weefsels van je lichaam en ook van de vaatwand van bloedvaten rond de anus. De groeiende baarmoeder en baby vergroten de druk. Daardoor kunnen de bloedvaten zowel inwendig als uitwendig uitstulpen en vormen zich aambeien. Een aambei doet pijn, kan jeuken en soms bloeden tijdens ontlasting. Schrik daar niet van. Belangrijk is dat je ontlasting zacht/soepel is en dat je verstopping voorkomt. Drink veel water, eet vezelrijk: veel vers fruit, verse groente, gedroogd fruit en rozijnen, noten, muesli en cruesli, zilvervliesrijst en volkorenproducten. Ook werkt geplet/gebroken lijnzaad goed: 2 el door muesli met yoghurt of oplossen in een glas water. Aambeien kun je zowel tijdens de zwangerschap als tijdens geven van borstvoeding behandelen met Curanol zalf en tabletten.

Afscheiding

Doordat de doorbloeding van de vagina toeneemt, wordt meer afscheiding aangemaakt. Dit is normaal. Er kan wel wat sneller dan normaal sprake zijn van een schimmelinfectie (candida): de afscheiding is dikker, en schaamlippen en vagina zien rood, er is een branderig gevoel en vaak jeuk. Meestal is behandeling met een zalf voldoende, neem contact op met je huisarts. Wanneer de geur van afscheiding scherp is, kan er ook een bacteriële infectie aanwezig zijn. Om een infectie te voorkomen kun je beter zo min mogelijk inlegkruisjes gebruiken (broeit), katoenen ondergoed gebruiken en wat vaker verschonen. Was tussen de schaamlippen alleen met water of een speciale vaginale zeep, dit herstelt de zuurgraad zodat een infectie minder snel ontstaat. Aan het eind van de zwangerschap kan de afscheiding wat wateriger zijn zodat dit makkelijk verward wordt met het verlies van vruchtwater. Meldt dit bij ons zodat wij kunnen controleren of er sprake is van gebroken vliezen.

Bandenpijn

Bandenpijn is een vervelende, stekende pijn in je onderbuik of liezen aan één of twee zijkanten van de baarmoeder. De banden houden de baarmoeder op zijn plaats in de buikholte. Je kunt ze vergelijken met een elastiek dat gedurende de zwangerschap moet meerekken en steeds strakker komt te staan. Bij een onverwachtse beweging kan het een flinke pijnscheut geven die langzaam weer wegtrekt. Deze pijn kan geen kwaad voor jezelf of de baby, maar is wel vervelend. Wat vaker gaan zitten/liggen, warme kruik of warm bad kan voor ontspanning en verlichting zorgen.

Bekkenklachten

Onder invloed van hormonen verslappen banden en spieren in je lichaam en ook die in en rondom het bekken. Dit proces is nodig om de baby ruimte te geven langs de natuurlijke weg geboren te laten worden. Vooral de laatste weken van de zwangerschap kun je last krijgen van bekkenpijn in liezen, heupen of SI gewricht laag in de rug. De ernst van bekkenklachten kan enorm verschillen van af en toe zeurderige pijn bij vermoeidheid tot haast niet meer kunnen lopen. Pijn heb je meestal bij: omdraaien in bed, overeind komen, uit de auto stappen, na lang autorijden, duwen van zware winkelwagen, langere afstanden lopen, bij vermoeidheid eind van de dag. Dez tips kunnen je alvast helpen:

  • Bij uit bed komen eerst op je zij draaien en jezelf zijwaarts omhoog drukken.
  • Beweeg rustig, vooral bij asymmetrische bewegingen als traplopen
  • Niet met je benen over elkaar zitten, maar beide voeten op de grond
  • Zak door je knieën wanneer je moet bukken
  • Loop niet op hoge hakken
  • Minder tillen, niet sjouwen
  • Even gaan zitten wanneer pijn opkomt
  • Vermijd lang staan of lopen (verdeel je gewicht over twee benen) lopen, neem wat meer rustmomenten
  • Een balans tussen blijven bewegen en voldoende rust nemen is belangrijk, je spieren moeten ook fit blijven.

Overleg met ons bij aanhoudende of toenemende pijn wat je moet doen. Vaak heeft gerichte fysiotherapie een positief effect, je hebt daarvoor geen verwijsbrief nodig.

Blaasontsteking

Een blaasontsteking komt tijdens zwangerschap meer voor dan daar buiten en de symptomen zijn vaak wat minder duidelijk. Klachten zijn: een zeurderig gevoel in je onderbuik, branderig gevoel tijdens of na het plassen, heftige aandrang maar kleine plasjes, troebele of sterk ruikende urine. Laat je urine bij de huisarts onderzoeken. Tips:

  • Drink veel, in ieder geval 2 liter/dag
  • Drink cranberry sap en eet citrusfruit (sinaasappel, mandarijn en grapefruit)
  • Neem evt extra vitamine C-tabletten
  • Plassen bij aandrang niet uitstellen
  • Goed uitplassen

Bloedarmoede

Tijdens de zwangerschap wordt meer bloed aangemaakt. Het bloed wordt relatief 'dunner' zodat de concentratie Hb (Hemoglobine, dat via een ijzerbestanddeel zuurstof vervoert) afneemt. Wanneer het Hb-gehalte in het lichaam heel laag is, kun je last hebben van vermoeidheid, duizeligheid, bleekzien en lusteloosheid, kortademigheid en soms hoofdpijn. Meestal is de zwangerschap zelf de oorzaak van deze veelvoorkomende klachten (met name de eerste 3 à 4 maanden). Bij het eerste bloedonderzoek in de derde maand wordt het Hemoglobinegehalte bepaald en dit herhalen we bij 20 weken als daar een indicatie voor is en anders bij 30 weken. Wanneer het te laag is kunnen wij ijzertabletten voorschrijven en is soms aanvullend bloedonderzoek nodig. Om bloedarmoede te helpen voorkomen adviseren we je ijzerrijk te eten: groene groenten, vlees, peulvruchten, noten en volkorenproducten. Vitamine C helpt de ijzeropname in de darmen, combineer een ijzerrijk voedingspatroon met fruit. Kalk uit zuivelproducten belemmert de ijzeropname, gebruik melk/vla/yoghurt liever als gezonde tussendoortjes. Klik hier  voor meer informatie over bloedarmoede en een schema hoe hoog het Hb-gehalte moet zijn.

Bloedneus of bloedend tandvlees

Tandvlees en slijmvlies in de neusholte bloedt sneller omdat de slijmvliezen sterker doorbloed zijn in de zwangerschap. Zorg voor een goede mondhygiëne, poets 2x per dag (eventueel met een zachtere borstel), ook/juist wanneer het snel bloedt. Ook tandenstokers en flosdraad kun je gewoon blijven gebruiken, breng eventueel een extra bezoek aan tandarts of mondhygiëniste.

Carpaaltunnel-syndroom

Tijdens de zwangerschap neemt het vocht in de weefsels toe en kun je met name in handen en voeten vocht vasthouden. Wanneer dit vocht op een zenuw drukt die door een tunnel in het polsgewricht loopt, kun je last hebben van tintelingen in de vingers, gevoelloosheid in de vingertoppen en krachtverlies van de handen. Meestal gaat dit na de zwangerschap snel weer over. Blijf handen en vingers goed bewegen. Probeer veel water of brandnetelthee te drinken en rauwkost (bleekselderij, radijs, komkommer, wortel, tomaat) en fruit te eten, dit is vochtafdrijvend. Wanneer de klachten erg hinderlijk zijn kun je evt 's nachts de handen/polsen licht spalken door skeelerhandschoenen te dragen, dit zorgt voor eenbetere doorbloeding. Wanneer de klachten blijvend zijn na de zwangerschap (zeldzaam) is soms een behandeling door een neurochirurg nodig.

Duizeligheid en flauwvallen

Onder invloed van zwangerschapshormonen verslapt de wand van de bloedvaten, daardoor kan je bloeddruk (tijdelijk) dalen. Dat kan duizeligheid en neiging tot flauwvallen tot gevolg hebben. Dit is een normale en veel voorkomende klacht en je kunt er vooral halverwege de zwangerschap last van hebben.

Let er op dat je niet te snel overeind komt, blijf uit liggende positie eerst even zitten voordat je gaat staan en vermijd wachten in een lange rijof lang staan tijdens werkzaamheden. Neem wat zoute drop, bouillon of wat druivensuiker wanneer je telkens snel duizelig bent; een lage bloedsuiker versterkt neiging tot flauwvallen of duizeligheid. Eet daarom regelmatig en sla geen maaltijden over.

Emoties

In de zwangerschap ben je sneller emotioneel of geïrriteerd, een bijwerking van alle zwangerschapshormonen. Ook kunnen je emoties zich sneller afwisselen: het ene moment ben je heel blij en gelukkig, het volgende moment barst je in tranen uit. Deels zijn deze emoties normaal en hoort het bij een normale zwangerschap. Er over praten met je partner, je zorgen uiten en sorry zeggen wanneer je onredelijk bent geweest, goed voor jezelf zorgen en iedere dag frisse buitenlucht helpt om alles te relativeren.

Zwanger zijn is echt niet altijd een roze wolk, zo kan het in de media (tijdschriften en reclame) wel overkomen. Wanneer je zwanger bent, gaat het gewone leven ook gewoon door met zijn ups en downs. Door hormonale veranderingen kun je alles wel als heftiger ervaren en komen er soms onzekere gevoelens en zorgen bij die met het groeiend ouderschap te maken hebben. Bespreek het met ons wanneer je aan het piekeren bent, wanneer je je vaak somber voelt of wanneer je zorgen veel stress geven. Soms is het goed wat steun te zoeken, het van je af praten en je zorgen op een rijtje zetten kan helpen. Klik hier voor meer informatie over de psychische kant van zwanger zijn en bevallen.

Kuitkrampen

Een scherpe pijn in de kuit komt meer 's nachts dan overdag voor, met name in de tweede helft van de zwangerschap. Er zijn aanwijzingen dat deze kuitkrampen veroorzaakt worden door magnesiumtekort. Je kunt uitproberen of de krampen verminderen door magnesiumtabletten te gebruiken, zonder recept verkrijgbaar bij apotheek of drogist als magnesiumcitraat of magnesiumlactaat, gebruik voor het slapengaan en neem niet meer dan de voorgeschreven dosis. Zorg dat je benen onspannen liggen in bed met een kussen tussen je knieën, een massage doet wonderen.

Slapeloosheid

Slecht slapen of slapeloosheid kan veel oorzaken hebben: vaak plassen, moeite met fijne houding vinden, (bekken)pijn, kindsbewegingen, kuitkrampen, piekeren of zorgen maken, stress. Probeer 's avonds nog even een wandeling te maken, neem een warm bad of warme douche, warme melk voor het slapengaan. Ook een massage van rug en benen kan wonderen doen en onstpanning geven. Slaap met een kussen tussen je knieën en in je rug. Probeer overdag een uurtje te slapen en/of neem in ieder geval een rustmoment. Praat erover wanneer je niet goed in je vel zit of stress ervaart. Voorkom dat je in een vicieuze cirkel terecht komt van vermoeidheid/stress/slecht slapen!

Spataderen

Net als verstopping is het ontstaan van spataderen een bijwerking van het hormoon progesteron. Dit hormoon zorgt voor verslapping van baarmoeder, maag en darmen, maar ook van de vaatwand. Spataderen zijn pijnlijke, zichtbare, kronkelende gedeelten van de bloedvaten en komen voor op benen, knieholten en in de schaamstreek. Het dragen van een steunpanty kan verlichting geven. Bij ernstige spataderen kunnen steunkousen aangemeten worden via de huisarts.  Er zijn therapeuten gespecialiseerd in het behandelen van spataderen door massage, dit helpt met name als pijnverlichting. Spataderen kunnen ontsteken maar dit is zeldzaam, neem bij twijfel contact op met je huisarts. Na de zwangerschap kun je overwegen spantaderen weg te laten spuiten of laseren, dit gebeurt na verwijzing van de huisarts in het ziekenhuis of een gespecaliseerde kliniek.

Zwangerschapsmasker

Tijdens de zwangerschap wordt in de huid meer pigment aangemaakt. Daardoor kun je in je gezicht pigmentvlekken krijgen die na de zwangerschap niet verdwijnen. Ook sproeten en moedervlekken kunnen door meer pigment wat donkerder verkleuren. Goed insmeren met een hoge factor en vermijden dat de zon vaak of langdurig op de huid schijnt (schaduw, petje) helpt een zwangerschapsmasker voorkomen. Gebruik de zonnebank met mate.

Zweten

Veel vrouwen hebben het in de zwangerschap snel warm doordat het bloedvolume in hele lichaam toeneemt. Ook de zweetklieren worden sterker doorbloed en hebben een verhoogde productie. Met name 's nachts wordt het zweten als hinderlijk ervaren. Draag katoenen kleding en zorg voor frisse lucht en ventilatie in de slaapkamer 's nachts.

Pagina delen
“Iedere geboorte is een boodschap van liefde, een glimlach naar het leven..”
levenswijsheid